داروخانه آنلاین

میزان مصرف بیوتین مورد نیاز بدن

فهرست مطالبی که در این مقاله می‌خوانید.

بیوتین یا همان ویتامین B7 که دارای فواید زیادی از جمله بهبود و افزایش سلامت عمومی بدن، پوست، مو و ناخن می‌باشد. مصرف بیوتین یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که در طی این سال‌های اخیر نظر همه را به خود جلب کرده است میزان مصرف بیوتین و تأثیر و فواید آن بر روی پوست، مو و ناخن است. امروزه پزشکان پوست و مو در نسخه‌های تجویزی خود برای درمان ریزش مو از آمپول یا قرص بیوتین در کنار یک مکمل تقویت‌کننده مو استفاده می‌کنند. علت این کار این است که، طی آزمایشاتی که بر روی افراد با ریزش مو هم بر روی آقایان و هم خانم‌ها صورت گرفته که اکثراً ریزش موهای شدید با علت ارثی و هورمونی داشتند، کمبود مصرف بیوتین یکی از فاکتورهای مشابه در اکثر آن‌ها بود. پس محققان دریافت‌اند که کمبود بیوتین در آن‌ها می‌تواند باعث ریزش شدید مو، و ایجاد طاسی این افراد باشد.

دلایل زیادی موجب کمبود بیوتین در بدن می‌شود. برای مثال عواملی مانند سو تغذیه، کاهش سریع وزن نداشتن تغذیه‌ی مغذی و مناسب ممکن است موجب افت ویتامین Bدر بدن شما بشود. بسیاری از محصولات مراقبتی از پوست و مو، وجود دارند که دارای بیوتین هستند. چرا که این ویتامین تأثیر بسیار زیادی در سلامت و زیبایی پوست و تارهای موی شما دارد. تا جایی که کمبود آن باعث ریزش مو نیز می‌شود. از این رو همه اشخاص بیوتین مورد نیاز بدن خود را با مصرف غذاهای حاوی بیوتین تأمین می‌کنند. اما گاهی برخی از افراد به میزان مصرف بیوتین بیشتری احتیاج دارند که در این شرایط به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که مصرف قرص یا آمپول بیوتین را فراموش نکنند. البته طبق تحقیقات پزشکی که در این زمینه صورت گرفته است، مصرف بیوتین حتی بر سلامت موهای کسانی که مشکل کمبود بیوتین را هم ندارند نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.

نحوه مصرف بیوتین چگونه است؟

برای جذب بیوتین در بدن خود فرقی نمی‌کند که قرص ویتامین بیوتین را مصرف کنید و یا مواد غذایی حاوی بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور کلی برای نتیجه‌گیری درست در هر درمان بهتر است که دوره درمان آن را کامل طی کنید. بنابراین اگر به میزان مصرف بیوتین در بدن خود واقف هستید، باید با توجه به دوز مصرفی دوره کامل آن را طی کنید تا شاهد رشد قابل توجهی در موهایتان باشید؛ همچنین اگر مایل هستید از مواد غذایی حاوی بیوتین به نتیجه دلخواه خود برسید باید یک برنامه رژیمی دقیق تهیه کنید و این رژیم غذایی را روزانه رعایت کنید تا علائمی از تغییر در ریزش مو و رشد مجدد موهای خود مشاهده کنید. بیوتین به شکل قرص‌های دارویی نیز وجود دارد؛ همچنین محصولات مویی غنی شده با بیوتین مثل شامپوهای مراقبتی، ماسک‌ها و نرم‌کننده‌های مو هم وجود دارند که در ترکیبات اصلی آن‌ها از بیوتین استفاده شده است. تعدادی از مطالعات تحقیقاتی در این زمینه نشان می‌دهد که مکمل بیوتین ممکن است به تحریک رشد مجدد مو در افرادی که دارای کمبود بالینی بیوتین یا ( آلوپسی ) همان ریزش مو هستند، کمک کند.

میزان مصرف بیوتین مورد نیاز بدن چه مقدار است؟

  1. خانم‌های باردار: 30 میکروگرم
  2. خانم‌های شیرده: 30 میکروگرم
  3. از بدو تولد ( جنین ) تا 6 ماهگی: 5 میکروگرم
  4. نوزاد بین 7 تا 10 ماهگی: 6 میکروگرم
  5. نونهالان بین 1 تا 3 سال: 8 میکروگرم
  6. نونهالان بین 4 تا 8 سال: 12 میکروگرم
  7. کودکان بین 9 تا 13 سال: 20 میکروگرم
  8. نوجوانان بین 14 تا 18 سال: 25 میکروگرم
  9. بزرگسالان 19 سال به بالا: 30 میکروگرم

اگر افراد با توجه به نتایج آزمایشات و نظر پزشک دچار کمبود بیوتین در بدن باشند، میزان مصرف بیوتین باید در وهله اول طبق نظر پزشک انجام شود؛ اما به طور کلی میزان مصرف روزانه را می‌توان به این طریق دسته‌بندی کرد.

چه دوز مصرف بیوتین مجاز است؟

همان‌طور که می‌دانید مکمل بیوتین هم دارای فواید و عوارضی است. ولی هنوز دوز خطر آفرینی برای مصرف بیوتین تعیین نشده است. اما ممکن است در آینده بررسی‌ها و آزمایش‌هایی صورت بگیرد که تأثیر منفی و مخرب مصرف این دارو را نشان دهد. در هر صورت بهترین توصیه برای دوز مصرف مکمل بیوتین و بهره بردن از فواید بیوتین، مشورت با پزشک متخصص و بعد خرید و مصرف مکمل‌های دارویی معتبر است. باید بدانید که برای مصرف این مکمل دوز قرص بیوتین شما باید مطابق دستور پزشک تجویز شود؛ زیرا امکان دارد که بدن شما نیاز بیشتری به مصرف این مکمل داشته باشد و حد مجاز برای شما کافی نباشد. در هر صورت شما باید دوره درمانی خود را در هر شرایطی به صورت کامل به پایان برسانید تا به نتیجه برسید.

مکمل بیوتین بهتر است یا آمپول بیوتین؟

افرادی هستند که علائمی را هنگام مصرف قرص بیوتین در بدن خود احساس می‌کنند و به دنبال مصرف بیوتین با شکل و روش دیگری هستند. آمپول بیوتین محصولی است که برای جبران کمبود ویتامین B7 در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر پزشکان متخصص پوست و مو برای پیشگیری و درمان ریزش مو اغلب توصیه می‌کنند که آمپول بیوتین در کنار آمپول بپانتین B5 استفاده شود. نحوه مصرف آمپول بیوتین به طور کامل به شدت ریزش مو و نظر پزشک شما در این رابطه بستگی دارد. بعضی از پزشکان ممکن است استفاده از این محصول دارویی را تنها هفته‌ای یک بار توصیه کنند. در حالی که برخی دیگر از پزشکان لازم بدانند فرد هفته‌ای سه مرتبه از این آمپول استفاده نماید. اگر اهل زدن آمپول نیستید می‌توانید از قرص‌های بیوتین بهره بگیرید. باید گفت که تفاوتی در قرص یا آمپول وجود ندارد.

کلام آخر

مصرف بیوتین فواید زیادی دارد که کمک به پیشگیری و درمان ریزش مو تنها یکی از آن‌ها به شمار می‌آید. اگر تغذیه مناسبی ندارید ممکن است با کمبود بیوتین در بدن خود مواجه شوید. یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کمبود این ویتامین در بدن ریزش مو است. نحوه و میزان مصرف بیوتین را در این مطلب برای شما شرح دادیم. این قرص بهتر است با معده خالی مورد استفاده قرار گیرد نه همراه غذا برای این که با معده خالی جذب بهتری خواهد داشت.

اشتراک‌گذاری مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا